Vieri Testament

GJENESI (Gjen)


Jentrade

Il libri de Gjenesi

La Gjenesi e je il prin libri de Bibie. I ebreus le clamin Bereshit (= Tal imprin), de prime espression che al scomence il test. La Gjenesi e conte la storie de umanitât, di cuant che al è stât creât il mont e l’om fint a Abram (Gjen 1-11) e di Abram fin cuant che i fîs di Jacop a son lâts jù in Egjit (Gjen 12-50).
La prime part le clamin “preistorie dai patriarcjis”. E conte di cemût che al è stât creât il mont, l’om e la femine, dal prin pecjât e dal mâl che al è lât slargjantsi te storie de umanitât (Cain e Abêl, il diluvi, la torate di Babêl). Chestis contis cualchi volte a son cjonçadis o separadis fra di lôr di lungjis gjenealogjiis o listis di vons: a son i oms dai timps vielonons, che a calin di etât par ordin che al cres il pecjât.
La seconde part le clamin “storie dai patriarcjis”. E conte la storie di Abram, di Isac, di Jacop e dai siei fîs (Josef vendût dai fradis e lôr che a van jù in Egjit dutun cul pari). I fîs di Jacop a son presentâts tant che i prins vons des tribûs dal popul ebraic.
Come composizion leterarie, il libri al è une vore ben inmaneât e unît. Ancje se tal libri de Gjenesi a son metûts adun tocs dal scrit Jahvist, di chel Elohist e di chel Sacerdotâl, al semee che i teolics deuteronomiscj si sedin contentâts dome di ritocjâ alc ca e là. E di fat il matereâl al è disponût cuntun ecuilibri di restâ. A lis cinc toledôt (gjenealogjiis, riundis, storiis) che a tratin il teme negatîf dai fîs di Adam (Gjen 1-11), si cuintriponin lis cinc toledôt dai patriarcjis, che a tratin il teme positîf dal rapuart dialogjic fra Diu e l’om.
I temis teologjics di fonde a presentin Diu che al cree e al dialoghe di un continui cu la sô creature, l’om, viodût tant che libar e pecjadôr, e che al à dibisugne di tornâ simpri a ripiâ il so rapuart cun Diu. Par cheste reson te Gjenesi o cjatìn la promesse di Diu che al salvarà l’om. E cheste promesse si palese e si fasarà simpri plui inte storie.