Vieri Testament

GJOSUÈ (Gs)


Jentrade

Il libri di Gjosuè

Se la ricjerce bibliche moderne e tint a peâ chest libri cul Pentateuc, fevelant adiriture di un “Esateuc” (= sîs fodris), i ebreus a preferissin peâlu cun chei che a vegnin dopo, clamâts ancje “profetis anteriôrs”. Il libri si pò dividilu in trê sezions:

  1. ocupazion de tiere promesse (cc. 1-12), ch’e cjape dentri cuatri grandis azions militârs: une cuintri di Gjeric, dôs viers il centri de regjon (ocupazion di Ai e di Betel e difese di Gabaon) e une te alte Galilee (batae dongje des aghis di Merom);
  2. distribuzion de tiere (cc. 13-21) in doi timps: il prin in Galgale, pes tribûs di Gjude, di Efraim e di Manasse, e il secont a Silo, par chês altris tribûs e un piçul toc a Gjosuè;
  3. ultimis disposizions di Gjosuè (cc. 22-24), cuntun discors-esortazion e la muart dal sucessôr di Mosè. Lis grandis analogjiis fra Mosè e il so colaboradôr a vevin sburtât i antîcs a pensâ che lôr doi a vessin componût insieme lis lôr voris: Mosè al varès scrit il Pentateuc e Gjosuè une sorte di diari di ce che al jere sucedût sot di lui. Une analisi plui profonde però nus puarte, come ete di composizion, al sec. VII p.d.C. e salacor ancje dopo. Chest nol vûl dî che si trati di une ricostruzion fantasiose che i ebreus a fasin su la concuiste de lôr tiere, ancje parcè che a doprin matereâl di tradizions un grum vieris. No si pò dineâ un cert schematisim artificiâl, come che e je clare la concezion religjose de storie. Chest nol impedìs che i fats contâts no sedin sucedûts e che no sedin contâts cuntune certe fedeltât. Cuant sono sucedûts chescj fats? La rispueste e dipent de impinion che si à tal stabilî la ete di Mosè. Stant a l’idee plui acetade, o sin sul finî dal sec. XIII p.d.C.

Il valôr religjôs dal libri di Gjosuè al sta tal mût di viodi i fats come tancj anei di une “storie di salvece” scomençade cu la aleance fate fra Diu e Abram e tornade a fâ tal timp di Mosè. E il libri al documente cheste fedeltât di Diu a la sô peraule tal dâur ai ebreus, vignûts fûr dal Egjit, la tiere imprometude ai vons. Cheste fedeltât di Diu e domande une condote fedêl ancje de bande dal popul. E il concet de aleance al cjape pengece soredut tai ultins cjapitui, là che al ven presentât come l’uniche fonde pal svilup e pe furtune di Israel.
I Paris de glesie, partint de identitât dal non (Gjosuè = Gjesù), a àn viodût tal sucessôr di Mosè une figure dal Redentôr e te sô vore un spieli dal svilup de glesie e dal ream di Diu.