Vieri Testament

I Libris Storics


Jentrade

Inte Bibie ebraiche, i libris di Gjosuè, dai Judiçs, di Samuel e dai Rês a son clamâts profetics anteriôrs, in cuintriposizion ai profetis posteriôrs, ven a stâi Isaie, Gjeremie, Ezechiel e i dodis profetis minôrs. Cheste designazion e jere saltade fûr par vie di une tradizion che e voleve un “profete” come autôr: Gjosuè pal libri che al puarte il so non, Samuel pai Judiçs e Samuel, Gjeremie pai Rês.
Cheste tradizion e à une sô fonde tal caratar religjôs di chescj libris, che nô ju clamìn storics ma che a tratin in realtât dai rapuarts fra Israel e il Signôr, fra la fedeltât e la infedeltât (soredut chê) tai confronts de peraule di Diu che e veve tai profetis il so imprest di trasmission.
Di fat i profetis a intervegnin dispès: Samuel, Gad, Natan, Elie, Liseo, Isaie, Gjeremie, cence contâ chei minôrs. In plui i libris dai Rês a dan la suage là che a àn operât i profetis scritôrs prin dal esili. In cheste maniere chescj libris a son peâts a ce che al ven dopo dal Pentateuc. A la fin dal Deuteronomi, Gjosuè al è nomenât sucessôr di Mosè e il so libri al scomence cu la muart di Mosè.
Cheste continuitât e à fat scrupulâ che tal libri di Gjosuè, plui che no in chei altris, al fos stât doprât il stes “document” o “scrit”, magari ipotizant un “Esateuc”, che si sprolungjave fint a la fin dai Rês. Di sigûr al è che, in chescj libris, la storie e ven lete cul spirt dal Deuteronomi.
Cheste clâf di leture nus permet di dî che il Deuteronomi al met la fonde storiche e teologjiche de elezion di Israel; Gjosuè al conte cemût che il popul si è sistemât te tiere de promesse; i Judiçs a tratin di chest scjampâ e tornâ seguitîf dal popul al so Diu; Samuel, dopo dal grant riscjo corût cu la istituzion de monarchie, che e meteve in pericul l’ideâl teocratic, al conte cemût che chest ideâl al è lât in puart cun David; i Rês a contin de decadence scomençade cun Salomon e de condane che il Signôr al fâs dal popul ebraic par vie des sôs masse infedeltâts. Di dut chest grant implant, il Deuteronomi al sarès stât distacât cuant che si à volût meti adun la grande vore storiche e legjislative fate di Mosè.
Cheste ipotesi e va però completade cun doi corolaris.
Di une bande, la tradizion deuteronomistiche e dopre tradizions orâls e documents scrits une vore diferents fra di lôr par timp e par caratar. Di chê altre, la stesse redazion deuteronomistiche no je stade componude tun medesim timp, e ogni libri al à fruçons di plui edizions. Cui libris dai Rês, o vin almancul dôs redazions: la prime subit dopo de riforme di Gjosie e la seconde intant dal esili.
Te lôr forme definitive duncje chescj libris a son stâts metûts adun di une scuele di oms une vore religjôs, travanâts des ideis dal Deuteronomi, che a meditin sul passât dal lôr popul par rigjavânt une lezion religjose. Tal medesim timp a àn conservât ancje tradizions e tescj de ete eroiche de concuiste, cui fats plui impuartants de storie di Israel. Il fat che cheste e sedi presentade come “storie sacre” al à doi vantaçs: no piert il so interès pal apassionât di storie e e cuiste valôr par chel che al à il don de fede. Leint chescj libris si impararà a scuviergi la man di Diu in ducj i fats dal mont e l’amôr esigjent di Diu pal so popul al devente un spieli dal grant progjet di Diu che, lavorant la storie de umanitât, al prepare la grande comunitât di ducj i siei fîs, ebreus e paians.