Vieri Testament

JOP (Jp)


Jentrade

Il libri di Jop

Chest libri al è considerât un dai plui grancj poemis di dute la leteradure e il so autôr, cence non ni muse, il plui grant poete de Bibie. Ancje parcè che al trate di un teme che ducj o vin di fâ i conts: il misteri dal dolôr. Ch’al devente plui ingredeât e insolubil cuant che a patî al è un che nol à fat once di mâl. Di fat Jop (il non al vûl dî Dulà isal gno pari o ben Chel ch’al è tibiât) al è il spieli dal om bon e religjôs che si cjate a colp inte gnot dal dolôr cence nissun rimpin e cence nissune sperance e al devente la parabule de umanitât soferente.
Interessant ancje il fat che il protagonist nol è un ebreu, ma un seic arabo. Come che no son ebreus i siei trê amîs: Elifaz il temanit al è un idumeu; Bildad il suchit e Zofar il naamatit a son ducj i doi arabos. Une “storie” dal gjenar e je cognossude ancje de leteradure fenicie dai sec. XV-XIV. La tradizion e met Jop te ete dai patriarcjis, a confin fra l’Arabie e la tiere di Edom, regjon innomenade pai siei sapients.
Ma la cuistion se Jop al è esistût e dulà e passe in seconde linie rispiet a l’esistence sigure e universâl dal argoment tratât.
Il libri, une vore ben architetât ancje dal pont di viste formâl, al è a uso un poeme in trê ats, ch’a saressin i trê macs di discors o resonaments fra Jop e i siei amîs polemics e presuntuôs che a volaressin cjatâ un parcè al dolôr fisic e morâl dal biât protagonist (cc. 3-31). Il c. 28 al è une sorte di interludi su la sapience di Diu e i cc. 32-37 un suplement. Dut in poesie. L’inizi (cc. 1-2) e la conclusion (c. 42) a son in prose, sot forme di fat storic.
Cul permès di Diu, chest om just (Ez 14,14-20) al è sotponût di satane a provis tremendis: pierdite de robe, pierdite dai fîs e pierdite de salût. Sigûr de sô nocence, si domande cemût mai che Diu lu cjastie come ch’al fos un pecjadôr. Diu in persone, provocât, al interven par rispuindii a Jop, ma la cuistion no ven disberdeade in maniere definitive. Jop però al capìs che Diu nol pò jessi injust e al acete cun fede il misteri dal so operâ.
Cheste vore, tratant dai patiments dal just, e palese il compuartament dal om denant dal misteri di Diu. Si scugnarà spietâ il Gnûf Testament, par contemplâ, tal misteri di Crist, profetât di Isaie (c. 53) il nocent ch’al tribule pai pecjâts dal mont, olmâ lis lidrîs ultimis dal mâl ch’al regne su la tiere e il valôr straordenari dal dolôr tal plan che Diu al à inmaneât par salvânus.
Un libri e un teme duncje universâi, che no pierdaran mai di valôr e di bielece, ancje se si scuen domandâ il don de fede par podê cjatâ un lusorut te gnot fonde dal dolôr.
La glesie catoliche romane e à doprât par secui chest libri te austeritât de liturgjie dai muarts.