Vieri Testament

FI DI SIRAC (Sir)


Jentrade

Il libri dal fi di Sirac

Al è l’unic libri dal VT, insieme cui libris profetics, ch’al ripuarte il non dal autôr: Gjesù fi di Sirac, scriturist di Gjerusalem (50,27). Di li il titul di “Siracide” o “Fi di Sirac”. I grêcs lu clamin Sapience di Gjesù fi di Sirac e i latins Eclesiastic pal fat che lu dopravin une vore tes sembleis cristianis, soredut tal inscuelâ i catecumenis.
Tal Preambul dal tradutôr grêc si dîs che il nevôt dal autôr al à preparade la version greche dal libri in Egjit, là ch’al jere rivât tal 38m an dal re Evergjete II. La version e sarès stade fate duncje dopo dal 132 p.d.C. e la composizion dal von e podarès jessi datade dal 180 p.d.C.
Lis cundizions religjosis e culturâls a son chês dal elenisim, cul pericul simpri vîf pal popul ebraic, piçul e impotent, di sparî sot i colps de propagande slavrade dai dominatôrs. L’autôr, cosmopolite inteligjent e istruît ma fer tai siei principis di fede e di religjon, al vûl judâ la sô int a cjatâ une fuarce morâl tai tesaurs de religjon e de tradizion, te cognossince de Scriture e de storie di Israel.
I temis no son simpri metûts jù cuntun ordin clâr. Si pò dividi dute la vore in dôs grandis parts: une colezion di massimis (2,1-42,14), une laut a Diu e a lis grandis figuris de storie di Israel (42,15-51,30).
Tal agâr de tradizion ebraiche, ancje il Fi di Sirac al fevele de sapience come don di Diu par tirâ sù une zoventût costumade e par vê la felicitât ancje in chest mont.
La sapience e je identificade cu la leç proclamade di Mosè. I antenâts di Israel a son presentâts tant che spiei di fedeltât a la leç, che ur à permetût di jessi oms di grande virtût ancje civiche e umane. Ogni om al varà di confrontâsi cun cheste leç di vite e di sapience e partint di cheste fedeltât al podarà spietâsi di Diu premi o condane. Novitât di chest libri e je la impuartance fondamentâl dal cult. Di fat l’autôr i ten une vore a lis celebrazions dal templi.
L’opare dal Fi di Sirac, la plui lungje dai libris sapienziâi, e fâs part de Bibie greche ma no figure tal cjanul ebraic e ancje la glesie e ricognòs come canonic dome il test grêc. Tal ultin secul, soredut dopo des scuviertis di Qumran e Masade, al è stât metût adun il test ebraic di Jesu ben Sirac.